WORLD Meet Top International

MBA TOUR i
i e MBA Schools in Tokyo

SIGNUP | LOGIN »

The JapanTimes
NEWS

+ MENU CITY GUIDE []

NATIONAL / POLITICS

Asahi Shimbun admits errors in past ‘comfort
women'’ stories

BY REIJI YOSHIDA
STAFF WRITER

PPRINT ~SHARE ARTICLE HISTORY | AUG 5, 2014

The Asahi Shimbun admitted Tuesday to serious errors in many articles
on the “comfort women” issue, retracting all stories going back decades
that quoted a Japanese man who claimed he kidnapped about 200
Korean women and forced them to work at wartime Japanese military
brothels.

The correction came more than 20 years after the Sankei Shimbun based
on studies by noted historian Ikuhiko Hata first pointed out apparent
errors in the man’s account in April 1992.

Hata and the Sankei said there was no evidence supporting the account


http://www.japantimes.co.jp/events/
http://googleads.g.doubleclick.net/aclk?sa=L&ai=C7-ozRjHwU62eHM7h8QX5j4LQD_GOmNkFAAAQASDb6bUDUNeK3RlgifvFhPQTyAEDqQKi5DJQ2_tEPuACAKgDAcgDnQSqBO0BT9Cc32As3a8JE4Wgf0H9VGbsC362eZ65EBqLiMDHtY5LBaFg1mQBgzB_w8YRRlfbHAKCltOdcc7e-SnV8z0QMU8i20Yn5xmds-CUB1DUfAeGromwRTj2QwR2fqY_-Pi9ZQoaR9qwhcUJygFJ5BR9halPq_voD0crty92AW-vn5tO2TZMhn2ljTKBsS56Lox3DFF-fFdv-0So0hzClJLP9vcsYVVeSpkqXiShblAwAfwNf3qZHeKZ4W4pCT_1T1ibrwKr68RBOayEmpFLd-7pjHTvKSV3AKCVCG_zFaTaE4QxAcL2SPksKkY6A9-n4AQBoAYU&num=0&sig=AOD64_0YHoeZOLQs0YOA3Jj-3vr8C_QE4Q&client=ca-pub-4223870936880387&adurl=http://www.topmba.com/events/qs-world-mba-tour/asia-premium/tokyo%3Futm_source%3Dthe_japan_times%26utm_medium%3Dweb_banner%26utm_campaign%3DWMTP_F14_Tokyo%26partnerid%3D273
http://members.japantimes.co.jp/sub/
http://members.japantimes.co.jp/login/?mode=login
http://www.japantimes.co.jp/
http://www.japantimes.co.jp/news
http://www.japantimes.co.jp/news/national/
http://www.japantimes.co.jp/news/politics-diplomacy/
http://www.japantimes.co.jp/author/int-reiji_yoshida/
javascript:window.print()
http://www.addthis.com/bookmark.php?v=300&pubid=jtimes
http://www.addthis.com/bookmark.php?v=300&pubid=jtimes

of Seiji Yoshida, who claimed he conducted something akin to “human
hunting” by rounding up about 200 women on Jeju-do Island in
present-day South Korea.

All local residents interviewed by Hata denied Yoshida’s claims.
Mainstream historians have now agreed that his statements were false.

Yoshida, who claimed to have worked for a labor recruitment
organization in Yamaguchi Prefecture during the war, reportedly died in
July 2000.

Prime Minister Shinzo Abe has repeatedly called out the Asahi for
guoting Yoshida’s accounts, saying the paper’s “erroneous reports” have
magnified the issues involving the so-called comfort women.

Asked to comment on the Asahi’s retraction of the articles during his
regular news conference Tuesday, Chief Cabinet Secretary Yoshihide
Suga said: “We hope correct recognition of the history will be formed,
based on objective facts.”

The term comfort woman is a euphemism referring to women forced
into sexual servitude in wartime Japanese military brothels. Media
outlets and activists often describe them as “sex slaves,” given the harsh
conditions they faced.

The Asahi repeatedly reported on Yoshida’s accounts in the 1980s and
1990s.

The paper has faced growing criticism about its coverage of comfort
women, prompting the paper on Tuesday to carry two pages of feature
articles looking into its previous coverage.

In April and May this year, the Asahi dispatched reporters to the island
and interviewed about 40 elderly residents and concluded that Yoshida’s
accounts “are false.”

As far as the present-day Korean Peninsula is concerned, the Asahi, like



most mainstream Japanese historians, maintained that no hard evidence
had been found to show the Japanese military was directly involved in
recruiting women to the brothel system against their will.

But the Asahi, again like mainstream historians, maintained that most
“comfort women” from Korea were forced to work as prostitutes against
their will since they were recruited by private-sector brokers through
human trafficking.

Before winning his second prime ministership in December 2012, Abe
had suggested he might revise or retract the key government apology to
the women, issued by Chief Cabinet Secretary Yohei Kono in 1993.

But to date, Abe has upheld the Kono statement, which admitted that the
Japanese authorities and military were “directly or indirectly, involved in
the establishment and management of the comfort stations and the
transfer of comfort women.”

“The (Japanese) government study has revealed that in many cases they
were recruited against their own will, through coaxing, coercion, etc.,
and that, at times, administrative/military personnel directly took part
in the recruitments. They lived in misery at comfort stations under a
coercive atmosphere,” the Kono statement reads.

KEYWORDS

ASAHI SHIMBUN, COMFORT WOMEN, KOREA-JAPAN RELATIONS
NATIONAL

[0 U.S. military told troops not to visit Yasukuni Shrine

O Japan plans fund to develop military technology with
universities

[0 Kepco: the monstrous 500-pound gorilla of Kansai

[0 Home is where the hard work is

YOU MIGHT ALSO LIKE


http://www.japantimes.co.jp/news/2014/08/17/national/u-s-military-told-troops-visit-yasukuni-shrine/
http://www.japantimes.co.jp/news/2014/08/17/national/japan-plans-fund-develop-military-technology-universities/
http://www.japantimes.co.jp/news/2014/08/17/national/japan-plans-fund-develop-military-technology-universities/
http://www.japantimes.co.jp/news/2014/08/16/national/kepco-monstrous-500-pound-gorilla-kansai/
http://www.japantimes.co.jp/news/2014/08/16/national/media-national/home-hard-work/
http://www.japantimes.co.jp/tag/asahi-shimbun/
http://www.japantimes.co.jp/tag/comfort-women/
http://www.japantimes.co.jp/tag/korea-japan-relations/

	www.japantimes.co.jp
	Asahi Shimbun admits errors in past 'comfort women' stories | The Japan Times




