
EDITORIAL / Asahi Shimbun makes long-overdue
corrections over ‘comfort women’

3:03 pm, August 16, 2014

The Yomiuri Shimbun

After a review of its reports on the so-called comfort women issue, which has become a huge
thorn in the side of Japan-South Korea ties, The Asahi Shimbun has admitted its mistakes in the
reports—albeit partially—and retracted some of the contents.

The retractions allude to reports on remarks by Seiji Yoshida, who claimed to have forcibly taken
away local women from Jeju Island, South Korea, to make them serve as comfort women. During
World War II, Yoshida was said to be the former head of the mobilization department of the
Shimonoseki Branch of Romu Hokoku-kai, an organization in charge of recruiting laborers.

In September 1982, the newspaper reported—without verification—the remarks of Yoshida, who
claimed to have “hunted up 200 young Korean women in Jeju Island.”

Misperceptions about Japan

NEWS BLOG 読売新聞(Japanese Edition) Search

Login SignUp

Share

http://the-japan-news.com/news/politics
http://the-japan-news.com/news/society
http://the-japan-news.com/news/business
http://the-japan-news.com/news/world
http://the-japan-news.com/news/sports
http://the-japan-news.com/news/editorial
http://the-japan-news.com/news/features
http://the-japan-news.com/
http://the-japan-news.com/blog/
http://www.yomiuri.co.jp/
http://www.yomiuri.co.jp/
http://the-japan-news.com/
https://the-japan-news.com/auth
https://the-japan-news.com/auth/signup
javascript:void(0);


The report added fuel to anti-Japan sentiment in South Korea, and also became a basis of
misperception of Japan spreading through the world. In its Tuesday morning edition, the Asahi
concluded—for the first time—that Yoshida’s remarks were baseless, and finally retracted the
newspaper’s reports regarding the remarks.

We cannot help but point out the correction should have been made at a much earlier stage.
Doubts about Yoshida’s remarks have been raised as early as 1992. The newspaper’s negligence in
allowing the issue to linger for more than 20 years is deplorable.

The Asahi has, by its own account, reported about Yoshida on at least 16 occasions. Historian
Ikuhiko Hata raised doubts over Yoshida’s remarks in 1992, but the newspaper has long refrained
from making a correction.

In March 1997, The Asahi Shimbun carried a special article on the reports about the comfort
women issue. However, the newspaper only said it was unable to confirm the authenticity of
Yoshida’s remarks.

Yoshida’s remarks were cited by a 1996 U.N. Human Rights Commission report compiled by
Radhika Coomaraswamy, helping propagate a misunderstanding in the international community
that the forcible recruitment of comfort women took place.

Another serious problem with the Asahi’s reports is the mix-up between comfort women and
female volunteer corps.

In a front-page article carried in January 1992, the Asahi stated that “South Korean women
became the major target of forcible recruitment conducted in the name of the female volunteer
corps. The estimated number [of victims] range from 80,000 to 200,000.”

The report was issued just before then Prime Minister Kiichi Miyazawa’s visit to South Korea. It
prompted the government to conduct an investigation into the comfort women issue, resulting in
a statement issued by then Chief Cabinet Secretary Yohei Kono, which expressed the
government’s “sincere apologies and remorse” to former comfort women.

In Tuesday morning’s edition, the Asahi admitted its mistake over the mix-up for the first time,
saying that the female volunteer corps refers to groups of women mobilized for work in
munitions factories and elsewhere during wartime and are “completely different” from comfort
women.

“We have been working not to confuse the two since 1993,” the newspaper said in the Tuesday
edition. However, the Asahi’s reports have prompted the false understanding that even girls of
primary school age were recruited as comfort women.

The Asahi defended its coverage by saying in its two-page spread: “Little progress had been made
in investigating the comfort women issue at that time. Some documents to which [Asahi]
reporters referred contained statements in which the female volunteer corps was mixed up with
the comfort women.” Then the special feature said that some other national dailies had also



published articles containing a similar mix-up.

In reporting on the female volunteer corps and Yoshida in initial stages, The Yomiuri Shimbun
also ran some stories including factual errors. In the late 1990s and onward, however, we
corrected such errors through our editorials and other articles.

Assertions unchanged

We question the Asahi’s assertions about how so-called comfort women were kept at facilities to
provide sex for soldiers. Though the heart of the matter was whether they were recruited by force,
the national daily argued that great importance must be attached to the fact that those women
were caught in a situation marked by “a coercive nature” with which they had been “deprived of
freedom.”

In initial stages, the Asahi continued to insist the crux of the problem was that these women had
been forcibly recruited, citing testimony from Yoshida and other sources. However, the testimony
and data used by the paper as a basis for its reasoning were later disproved. Then the Asahi
started to argue that the retention of those women in facilities had a coercive nature.

The Asahi’s assertion has remained fundamentally unchanged in this respect, as illustrated by its
latest feature, which stated that the essence of the problem lies in the fact that “women were
deprived of freedom in brothels, and their dignity was violated.”

There is no doubt that a large number of women, including those from the Philippines and
Indonesia, had their honor and dignity injured during World War II. There may have been cases
deemed inexcusable from a present-day human rights perspective, even if no coercive action was
taken by the prewar government and the military.

Still, it is necessary to discuss two issues related to the whole controversy as separate matters—
that is, how to deal with sex-related issues facing soldiers and whether the Japanese wartime
military was involved in forcibly recruiting women for the provision of sex.

Questions can be asked as to the appropriateness of calling the Japanese government to task by
insisting coerciveness was prevalent in the provision of sex by those women in a broad sense of
the term. We believe focusing on such questions is an attempt to sidestep the real issue.

Gaining a proper perception of history requires thorough efforts to uncover the whole truth
behind any historical issue.

Better Japan-ROK ties needed

South Korean President Park Geun-hye strongly opposed a report issued by the Japanese
government in June regarding the results of investigations into how the so-called Kono statement
on comfort women was drafted and issued in 1993, using Coomaraswamy’s U.N. report and other
data as a basis for her assertion. Her unbending hard-line stance on Japan is unlikely to change.

The government should not easily compromise on the controversy. It must persist in urging



Tokyo Customize

Mon

33°
26.9°

Tue

32°
25°

Wed

33°
25°

Thu

33°
25°

Weather

¥ ⁄ $ 101.51 - 103.51 Aug.15 10:28

¥ ⁄ € 135.46 - 138.46 Aug.15 10:28

Market Data

Exchange Rates

Consumer rates provided by the Bank of Tokyo Mitsubishi  UFJ

Topix Close

South Koreans to gain a proper understanding of our government’s stance on the comfort women
dispute.

Relations between Japan and South Korea are strained today. There has been no summit meeting
between the two nations for more than two years. We hope the media and the public in both
nations will come to have an accurate grasp of all the facts, a task essential for their respective
efforts to build a future-oriented relationship between the two neighbors.

(From The Yomiuri Shimbun, Aug. 6, 2014)

Related

LDP team to start probe on ‘comfort women’

SUBSCRIBE NEWSPAPER
購読申し込みはこちら

Share

http://the-japan-news.com/subscribe/newspaper
javascript:void(0)
javascript:void(0)
http://the-japan-news.com/news/article/0001500688
http://the-japan-news.com/subscribe/newspaper
http://the-japan-news.com/subscribe/newspaper
http://the-japan-news.com/subscribe/newspaper
http://the-japan-news.com/news/pop&cool
javascript:void(0);

	the-japan-news.com
	EDITORIAL / Asahi Shimbun makes long-overdue corrections over ‘comfort women’ - The Japan News


	dzL2FydGljbGUvMDAwMTQ3ODA3OAA=: 
	form3: 
	siteSearchInput: 
	input3: 




